Selvbetjening
17. februar 2022

Vinmonopolet udvider forsøg med selvbetjeningskasser

Norges svar på Systembolaget, Vinmonopolet, ruller nu digitale selvbetjeningsløsninger fra EG Retail ud i en lang række butikker.

Efter et vellykket pilotprojekt i Vinmonopolets konceptbutik i Bekkestua er butikskæden klar til at gå videre for at styrke kundeoplevelsen i de største byer i Norge.

- Forsøget med selvbetjening i Bekkestua er blevet taget godt imod af vores kunder. De fleste kommer bare ind og handler, som om vi altid har haft selvbetjening i butikken. Generelt har vi kun fået positive tilbagemeldinger fra kunderne. Derfor er det også fornuftigt at rulle løsningen ud i flere butikker, siger butikschefen i Bekkestua, Jane Merete Bjørnholt.

Statsejet butikskæde

Vinmonopolet, der i folkemunde bare hedder "Polet", er en norsk statsejet butikskæde med monopol på salg af alkoholiske drikke med et alkoholindhold på over 4,75%. Vinmonopolet skal derfor ikke sælge mest muligt men sælge så ansvarligt som muligt.

Selvbetjeningskasserne er derfor anbragt i en særlig zone sammen med Click & Get-skabe, hvor der er styr på både social kontrol og alderskontrol.

Selvbetjening er populært

Generelt øges brugen af selvbetjeningskasser alle steder i Norden, og kunderne vil gerne betjene sig selv.

En undersøgelse af kundernes forbrugsvaner i Danmark foretaget af Impact viser fx, at 60 procent af kunderne foretrækker at betale for varerne digitalt, mens de er i forretningen. Kun seks procent af de skandinaviske retailers tilbyder imidlertid digital selvbetjening i butikken.

- Vi kan godt genkende det billede. Mange kunder forventer og foretrækker at handle i butikker, hvor der er selvbetjeningsløsninger, fordi de opleves som fleksible. Heldigvis er flere og flere af vores kunder som Vinmonopolet godt i gang med den digitale rejse, siger VP Thomas Klavestad, EG Retail:

- For med en digital selvbetjeningsløsning kan vi sammen øge brugeroplevelsen for kunden, og butikkernes personale frigøres til at hjælpe kunderne, der slipper for at stå i kø ved kassen, siger VP Thomas Klavestad, EG Retail.

EG Retail leverer både POS Software, hardware og en række tekniske services samt installation i de enkelte butikker.

- Vi har en række muligheder for at understøtte selvbetjening som Scan & pay, Mobil POS til de ansatte, og stationære POS, hvor fokus er på, at kunde betjner sig selv på en skærm. For EG Retail har det derfor været vigtigt at vi sammen med Vinmonopolet har fundet præcis den løsning, der matcher deres behov og ønsker.

Vinmonopolet har 335 butikker fordelt i hele Norge.

Læs mere om EG Retails løsninger